Apakah Rasionalnya Arahan SPR?

By Unknown on Monday, July 16, 2007

Filed Under:

Pengurusan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) memang penuh dengan lawak jenakanya. Manakan tidak arahan terkini daripada Setiausaha Suruhanjaya Pilihanraya, Kamaruzaman Mohd. Noor “menitahkan” bahawa mana-mana pengundi yang masih menggunakan kad pengenalan lama tidak akan dibenarkan mengundi.

Lawak jenaka ini memang membiulkan kepala pakar-pakar perundangan negara. Disini saya ingin jelaskan kepada anda kepada saya katakan ianya hanyalah lawak jenaka biul.

1. Sejak bilakah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) membatalkan penggunaan kad pengenalan lama dalam semua urusan. Adakah pihak JPN telah membuat satu siaraya umum berkenaan dengan perkara ini. Selagi mana JPN tidak membuat siaraya umum, maka kad pengenalan lama, surat beranak dan mana-mana dokumen pengenalan diri adalah sah digunakan pada bila-bila masa.

2. Sebagai pengundi berdaftar, anda berhak untuk membangkang cadangan ini kerana SPR tidak mendapat kelulusan Parlimen dan Kabinet untuk melaksanakan arahan ini. Jika SPR melaksanakan arahan ini maka secara otomatisnya SPR telah melanggar undang-undang negara yang membenarkan penggunaan semua dokumen pengenalan diri yang sah yang telah dikeluarkan oleh JPN dan Imigresen.

3. Untuk pengetahuan umum, sebagai warganegara Malaysia, anda boleh menggunakan dokumen pengenalan diri (PASPORT antarabangsa anda) sebagai satu dokumen pengenalan diri pada mana-mana pilihanraya kerana dokumen tersebut sah dan diterima pakai. Ini kerana nombor kad pengenalan dan surat beranak anda tertera dalam pangkalan data “pasport” tersebut.

4. Sebagai pelengkapan kepada mana-mana dokumen pengenalan diri, anda juga boleh menyertakan lesen memandu anda yang mana memang tertera nombor kad pengenalan anda. Lesen memandu yang sah ini sememangnya boleh digunakan sebagai satu dokumen pengenalan diri.

Oleh yang demikian, arahan Setiausaha SPR secara otomatisnya terbatal dan adalah jika SPR berterusan melaksanakan arahan tersebut, maka SPR boleh dicabar di mana-mana Mahkamah di Malaysia.

Saya dapati tindakan SPR ini mungkin didalangi oleh beberapa individu dan syarikat yang dikenalpasti akan mengaut keuntungan segera atas pemerolehan kad pengenalan baru. Terdapat unsur-unsur rasuah di sini yang sepatutnya Badan Pencegah Rasuah mengambil tindakan untuk bertindak.

Mungkin juga ianya adalah disebabkan oleh kerana ketidakupayaan serta ketidakyakinan Kerajaan Malaysia yang dipimpin oleh Barisan Nasional untuk memenangi pilihanraya yang akan datang dengan majoriti besar.

Walau apa pun tindakan yang SPR lakukan ianya perlulah mendapat mandat Parlimen dan semua parti dalam Malaysia. Jika tidak tindakan tersebut boleh dicabar dalam mana-mana Mahkamah di Malaysia.

Ke Artikel asal / memberikan komen: di sini.

Ketua Perusuh
Bekas Fellow Kanan
Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS)
(http://ketuaperusuh.wordpress.com/)

1 Komen for this post

Your blog is interesting!
Have you a beautiful t-shirt?
Please, send me its photo
and the link of your blog,
I'll publish in my blog!
Thank you Ivo
EMAIL: ivo.giulivo@gmail.com

Posted on July 16, 2007 at 10:33 PM