PEDAS-PEDAS CILI API

By Unknown on Tuesday, April 24, 2007

Filed Under:

PILIHAN RAYA & RASUAH UMNO

Selepas calon Umno-Bn diumumkan, empat hari sebelum hari penamaan calon, Meteri Besar Khir Toyo mengisytiharkan Kerajaan Selangor akan membelanjakan sebanyak RM36 juta selama 14 hari untuk pembangunan Ijok. Ini cukup-cukup meliputi tempoh pilihanraya kecil Ijok. Apa Cili Api nak kata? Hebat sungguh!

Ulang tayang apa yang berlaku di Macap dan dulu di Lunas. Apabila timbul tuduhan korupsi, cepat-cepat dengan tidak payah disuruh, itu Pengerusi SPR menjelaskan ini bukan rasuah. Undang-undang membenarkan. Tetapi rasuah jikalau seseorang calon menjanjikan sesuatu jika dipilih. Hebat sungguh orang suruhan ini!

Tidak lama selepas itu, Cili Api lihat dalam TV dan baca dalam akhbar MB Khir Toyo menjelaskan projek-projek pembangunan yang dijalankan itu sudah dirancangkan lama sebelum pilihanraya kecil diumumkan. Hei, anak Toyo, siapa rancang? Allah ke? Atau kuasa duit rasuah? Mengapa mahu memperbodohkan rakyat?

Kemudian, Samy Vellu, dengan agak bongkak berkata lebih kurang: Saya sebagai Menteri Kerjaraya berhak untuk menjalankan projek bila-bila masa, jika bajet untuknya sudah diluluskan. Lagi pun, katanya lagi, bila ada projek seperti membaiki jalan, pembangkang pun boleh gunakan. Ini hujah orang politik cacat.

Bukan ini soalnya. Soalnya mengapa sogok pengundi dengan projek pembangunan hanya waktu pilihanraya. Lepas itu sogok lagi dengan wang. Bukankah ini semua amalan rasuah? Kalau tidak dari segi undang-undang, sekurang-kurangnya dari segi moral.

Cili Api ingin tahu: Mana dia moral dan janji PM Dolah hendak hapuskan rasuah? Patutlah itu Zakaria, ADUN Kelang kata dia tidak rasuah membina istana dan restoran. Porahh!


TIDAK HIRAU TUDUHAN RASUAH

Bertimbun-timbun laporan dan aduan sudah dibuat kepada polis dan BPR terhadap pelbagai tuduhan rasuah yang didakwa dilakukan oleh anak Toyo dan Samy. Tetapi, tidak satu pun diambil hirau. Mengapa? Kerana mereka dilindungi orang atas mereka? Kalau orang atas ini hendak hapuskan rasuah, lama sudah patutnya mereka disiasat bahkan dibuang.

Pengerusi SPR dan para menteri mengatakan tidak salah dari segi undang-undang buat janji dan melaksana projek pembangunan semasa pilihanraya. Tetapi, dari segi moral ini satu kesalahan besar. Siapa membuat undang-undang ini? Undang-undang tidak bermoral boleh dibuat hanya oleh kerajaan dan pemimpin tidak bermoral.

Cili Api teringat peristiwa lama bagaimana kerajaan Congress India pimpinan Indra Gandhi jatuh kerana beliau didapati bersalah oleh mahkamah sebab menggunakan helikopter kerjaan untuk kempen pilihanraya. Perkara seperti ini jangan harap akan berlaku di Malaysia bawah Umno-Bn.

Di negeri ini bukan saja wang, jabatan dan kakitangan kerajaan digunakan untuk menjamin kemenangan parti memerintah. Bahkan mereka memperalatkan segala saluran media – tv, radio dan akhbar - untuk menyanjung dan menghebahkan segala apa yang kerajaan buat, sambil memburukkan dan mem”black-out”kan apa yang parti lawan mereka lakukan.

Apabila ditegur, mereka tentu sekali akan menjawab: India lain, Malaysia lain. Malaysia Boleh! Boleh rompak. Boleh rasuah. Semakin besar rasuh, terutama oleh pembesar, semakin selamat. Cili Api tahu: Rasuah menteri boleh. Tetapi rasuah pegawai rendah polis tidak boleh – mesti dikutuk dan didenda; tidak boleh dibela.

Cili Api ingin tanya: Siapa tidak tahu tentang tuduhan bahawa Samy Vellu dan Khir Toyo bergelumang dengan tahi rasuah? PM Dolah tutup mulut, tutup mata dan tutup telinga. Semuanya sudah tersumbat dengan tahi rasuah?


NAJIB, ALTANTUYA & SUKHOI

TPM Najib Razak dengan nada marah menuduh tokoh-tokoh pembangkang cuba memburukkan peribadinya, konon dia ada kaitan dengan pembunuhan kejam wanita Mongolia bernama Altantuya itu. Secara khusus dia menyebut nama Anwar Ibrahim, yang katanya berulang-ulang membuat tuduhan ini.

Yang Cili Api tahu, Anwar tidak menuduh buta. Dia mendesak supaya pihak polis membuat siasatan ke atas Najib. Katanya, penglibatan dua orang polis dari pasukan UPK dan penggunaan bahan letupan C4 menimbulkan banyak tanda tanya. Mengapa siasat Razak Baginda dan dua orang polis itu saja? Mengapa tidak siasat Najib juga?

Jikalau Najib benar-benar tidak terlibat dan tidak bersalah, mengapakah beliau tidak bersedia untuk disiasat? Hal ini juga disebut oleh Karpal Singh dalam Parlimen. Cili Api nasihat Najib, seret sajalah Karpal dan Anwar ke mahkamah jikalau mereka dianggap membuat tuduhan liar.

Tetapi ada perkara lain. Cili Api merasa pelik bin hairan bin ajaib mengapa Najib bungkem seribu bahasa tentang tuduhan beliau terlibat dengan wang rasuah berkaitan pembelian jet Sukhoi dari Rusia dan kapal selam dari Perancis. Khabarnya, rasuah terbesar dalam dunia (melebihi RM500 juta) melibatkan Najib, Adib Adam (bekas Ketua Menteri Melaka), Razak Baginda dan mungkin juga Altantuya.

Anwar membuat tuduhan melalui media tempatan dan antarabangsa. Dia kata dia ada bukti cukup. Dia sanggup disiasat. Cili Api tertanya-tanya dua perkara. Pertama, mengapa Najib tidak menjawab, apatah lagi mengambil tindakan undang-undang? Kedua, kenapa tidak ada tanda pun pihak polis atau BPR memulakan siasatan? Adakah semuanya bersekongkol menutup pekung?

Cili Api memang tidak percaya dengan gembar gembur PM Dolah Badawi dan gembung-gembung besar Umno, yang kononnya hendak memerangi rasuah. Lagi tidak percaya peribadi Najib cukup putih bersih!

KPN sudahlah. Hei Musa, bila nak usung tilam buruk lagi? Ya, ini soalan RM400,000!


MAHATHIR MINTA MAAF

Pada malam 18 April Cili Api terkejut sedikit melihat mantan PM Dr Mahathir Mohamad meminta maaf melalui berita akhir TV kerana dakwaannya PM Abdullah Badawi memiliki sebuah rumah berharga RM60 juta di Perth, Australia. Dr M mengaku dakwaan itu tidak benar. Katanya, dia terbawa-bawa oleh berita angin.

Cili Api tidak sangka Dr M ini rupa-rupanya penyambung berita angin juga. Atau adakah, sebaliknya, berita angin tersebar luas selepas beliau membuat dakwaan tersebut secara terbuka? Yang Cili Api tahu, banyak blog dan ada juga media siber yang menyebarkan dakwaan palsu mantan PM ini, selepas beliau membuatnya.

Cili Api sangka tentu akhbar-akbar akan membesarkan berita ini keesokannya. Rupanya tidak. Ada akhbar Inggeris yang tidak menyiarkannya sama sekali. Di akhbar berbahasa Melayu beritanya kecil saja, terceruk dalam halaman dalam. Apa sebab? Ada kaitan dengan menantu PM Abdullah, Khairy Jamaluddin (KJ)?

Beberapa hari selepas Dr M menyebar cerita yang diakuinya palsu itu, KJ memberitahu media bahawa itu bukan rumah bapa mertuanya, tetapi abang iparnya, Kamaluddin. Tetapi sekarang mantan PM Cek Det kata, rumah itu bukan milik Dolah, bukan milik anaknya Kamaluddin, tetapi milik seorang wanita Cina, isteri Patrick Lim.

Hei Khairy. Betul lu tak tahu siapa punyakah? Betul lu tak tahu Patrick Lim Badawi punya isteri punya? Atau ada udang galah di sebalik lumpur? Cili Api hanya geleng kepala. Masha Allah!


PM DOLAH YAKIN

Itu PM Hadari yakin Umno akan menang di Ijok. Tentulah yakin. Boleh sogok rasuah wang kepada pengundi. Boleh sogok rasuah pembangunan kepada kawasan mengundi. Boleh salah guna semua jabatan dan kakitangan kerajaan. Boleh kuasai SPR. Boleh peralat semua media. Boleh menipu. Boleh rompak kekayaan negara. Umno boleh semua! Patutlah Khir Toyo pun yakin juga. Mereka rancang. Allah Maha Perancang!

0 Komen for this post